RIGZONE: Better Drilling Methods Pays Off for StatoilHydro
"...StatoilHydro has now adopted light well intervention (LWI) vessels on a large scale, with two such ships in operation all year round on the NCS.
Compared with the use of traditional drilling rigs, these units cut the cost of well intervention work for the group by 50-70%..."
DN: Statoil vil ha mindre rigger
"...StatoilHydro har bedt bransje-aktører komme med forslag til en ny type lett rigg som også skal kunne brukes til tyngre intervensjonsarbeid. Til gjengjeld lokker StatoilHydro med lange kontrakter.
- Vi tror det må bygges en ny type rigg. Du trenger ikke å ha så mange ting med deg, du trenger mindre stål og mindre bemanning, sier Statoils direktør for undergunnsteknologi Øystein Arvid Håland..."
STO haluaa siis uuden tyyppisen porausaluksen, jotta yhtiö voi säästää rahaa. Siis STO haluaa jonkun suunnittelevan ja rakentavan uuden porausaluksen, joka olisi toiminnoiltaan rajoitetumpi kuin tavalliset porausalukset, jotta he voivat säästää rahaa. Statoilin visioimassa aluksessa säästöt syntyisivät pääasiassa pienemmällä miehistötarpeella käytön aikana. Säästöjen tarve on ymmärrettävä, koska Pohjanmeren kentät(sekä löydetyt uudet että tuotannossa olevat vanhat) ovat vuosi vuodelta pienempiä ja kaivojen keskimääräinen virtaus volyymi heikompi, jolloin kaivon huollolla saavutettava hyöty on yhä kutistuva. Ongelma tuossa on se että STO:n unelma-aluksessa olisi oltava riser, mutta se taas ymmärtääkseni painaa ja vaatii alukselta kokoa. Nuo STO:n palveluksessa nyt olevat LWI-kiteillä varustetut alukset ovat modifioituja OSV tai CSV:ä ja niiden runko ei kestä riseria. Noblen kehittämä alumiininen riser painaa 40% vähemmän kuin tavallinen ja saattaisi olla osa uutta aluskonseptia. Palveluyhtiölle ei ole juuri mitään järkeä rakennuttaa lähes "normaalin" semin tai porauslaivan kokoista runkoa ja sitten "alivarustaa" pelkällä well service-paketilla tavalliseen porausalukseen nähden ja tyytyä selvästi heikompiin taksoihin ja rajoitetuimpiin työ mahdollisuuksiin.
Muistaakseni jollain norjalaisella OTC-yhtiöllä oli vielä pari vuotta sitten suunnitteilla/rakenteilla semi-submersible mallinen workover rig, mutta ilmeisesti projekti ei päässyt loppuun saakka.
LISÄYS 19.10.2009
Tuo yllä mainittu OTC-yhtiö on Marine Accurate Well. Pytinki on suurin piirtein pystyssä, yhtiö on kesällä pyytänyt ja saanut velkojiltaan lykkäystä lainojen korkojen maksuun.
Yhtiön ainoan rakenteilla olevan aluksen Island Innovatorin hinta on 540 miljoonaa mikä vastaa normaalin udw-semin hintaa. Innovator vaan ei pysty toimimaan edes syvässä vedessä, kun max operointi syvyys on 2500 jalkaa.
Oilinfossa lisää infoa LWI:stä
No comments:
Post a Comment