Liiketoiminnan kassavirta 1 265 milj. NOK(+521%)
Liikevoitto 610 milj. (+6.7%)
Liikevoittomarginaali 41%
EPS 7.8 NOK (+2.5%)
P/E(ttm) 4.85
Tase
Varat
Likvidit 4 015 milj.
Kaikki 13 238 milj.
Velat
Lyhytaikaiset 2 070 milj.
Kaikki 7 815 milj.
Omapääoma 5 423 milj.
P/B 2.78
Näkymistä:
"The recovery of the oil price and signs of improvement in the capital market during the last two quarters have given the first sign of positive development, especially in the UK segment where the number of enquiries and pre-tendering activity has increased during the 3rd quarter.
However, in a longer perspective, the balance between supply and demand for offshore
floating drilling units is believed to be healthy."
Raportti ja presentaatio
Majoituslautta Borgholm Dolphinille uusi sopimus 18% alemmalla dr:llä kuin aiemmassa sopimuksessa. Enscolla, Noblella ja Rigillä on muuten useampi porauskuntoinen jackup majoitus käytössä. Alukset ovat siis virallisesti käytössä mutta tuottavat paljon vähemmän kuin poratessa.
Borgstenille ei ole ilmeisesti saatu uutta sopimusta, joten alus menee huoltoon.
Olsenin laivaston sopimuskatto on hyvä ja Pohjanmeren sopimukset ovat suorastaan mahtavilla marginaaleilla. Mutta näillä näkymin ensivuoden alussa markkinoilla on n.25 midwater-semiä ilman sopimusta ja kysynnän tilanne tuskin muuttuu rajusti lähitulevaisuudessa. Ja Freddyn aluksien keski-ikä tuskin laskee ilman tuohen polttoa. Mutta nuo edellämainitut ovat kyllä hinnassa sisällä.
4 comments:
Dayratet tulevat painumaan mukavasti... P/E:llä kumminkin mitattuna halpa. Pohjanmerikin taitaa olla jo aika tyhjään kupattua, että sieltä ei järisyttävää uutta löydy enää.
kiitos etta otat puheeksi. Fred olsen hehkuttajia putkahtaa joka nurkan takaa. osaamattomana alan tyyppina ei osaa sanoa juuta enka jaata, en omista fo.
Lyhyempi aikaiseksi sijoitukseksi FOE voi olla hyväkin, mutta pitkään salkkuun en itse ostaisi.
Ongelma minulle FOE:ssa on aluksien ikä & ominaisuudet + tase. Itse odotan että nuo Pohjanmeren puolentoistatonnin aluksien dr:t laskevat $250-300 000 tasoille ja mutun mukaan P/E ponkaisee 10 noilla luivuilla. Noita nykyisiä dr:ä itse pidän lähinnä tuulenkantamoisina($100+ öljy ja tiukka alustarjonta),niistä kannattaa nauttia täysin sydämmin, mutta turha odottaa vastaavia tulevaisuudessa.
Uuden aluksen hinta on vähintään 500 miljoonaan dollaria(3 mrd kruunua) ja yhtiöllä on aluksien kunnostamista edessä sen oman ilmoituksen mukaan lähitulevaisuudessa reilun 200 milj. dollarin(1.2 mrd kruunun) edestä. Jos tulosta halutaan tehdä nykymalliin on kalustoon investoitava paljon ja pian. Ehkä. Luulisin. Tai sitten ei.
Kelaan näitä vanhoja juttuja, muuttuvassa maailmassa.
FEO:n suhteen äkkiseltään tosi vaikea vastustaa tuota direktavkastninkia (en osta).
Mun uudenvuoden toivomus on, älä sulje tätä arkistoa, tai jos joudut sulkemaan, jätä kanava auki meille mukana eläneille.
Ps. tietenkin voisn kopioida, jotain, tosin pominutkin "talteen", mutta eläen rehellisesti, suurin osa katoaisi, äskeisessä, siinä toivomukseni.
Pps. toivon että poistat näitä "asiaan liittymättömiä" kommentteja, kun olet lukenut ne.
Post a Comment