Saturday, January 9, 2010

Lievästi vanhentuneita "uutisia"

Inn i rigg igjen

Kiinalaisille pari vuotta sitten myydyn Awilcon perustaja on ostanut Transoceanin kaksi midwater-semiä. Alunperin Songan piti ostaa nuo, mutta rahoitusvaikeudet estivät oston. A.Wilhelmsen oli muistaakseni myös Oceanrigin perustaja. Uusi yhtiö ei ole ainakaan vielä julkinen.

Exxon looks to sign near-$1 bln Arctic rig -source

RIG kertoi jo Q3-CC:ssä että sillä oli pitkälle edenneet neuvottelut arktisen aluksen rakentamisesta ja nyt asiakkaalla on nimi.

The West Atlas Emergency Call

CGX Energy, partners renew exploration license off Guyana
Tuolla on kehitteillä konsortio lautan hankintaa varten. Veden syvyys muistaakseni 300 jalkaa eli premium/ultra pitää bukata töihin.

Growth of the NOC
"In the next five years, NOCs will change the face of the domestic and international oil and gas sector"


NEW DRILLING CONTRACT FOR BREDFORD DOLPHIN

22.4 miljoonaa USD/ 60 päivää= $373 000. Tämä menee täysin yli oman ymmärryksen. Onko maailmassa todellakin noin vähän Norjan laatalla toimivia aluksia että siellä saa tuollaisia dr:ä? Transoceanilla on useampi teknisesti vastaava alus, jotka ovat vailla töitä, joten miksi he eivät tunke aluksia tuonne. NCS:llä on Länsi-Afrikan jälkeen maailman korkeimmat aluksien käyttökustannukset, mutta silti nuo operointimarginaalit ovat suuria(Länsi-Afrikan korkeuden takana on lähinnä kai rikollisuuden aiheuttamat turvallisuusriskit). RIGin semi John Shaw tienaa brittien puolella $249 000 ja päivittäiset kustannukset ovat n. $75 000, jolloin tuosta jää 174 000. Bredfordin kustannukset maks n. $130 000, jolloin yli jää $240 000. Ovatko tuollaiset erot kestäviä toimivilla markkinoilla? Toimivatko markkinat tuolla? Osaako joku selittää?

2 comments:

Anonymous said...

Näyttää arktisten alueiden kilpajuoksu saavan lisää tuulta alleen kun exxonikin tulee täysillä mukaan.

Spicer said...

Jäisissä vesissä vaadittavat sijoitukset ovat niin massiivisia että vain kourallisella e&p yhtiöllä on varaa olla tuolla eturintamassa. Vaadittavat pääomat ovat suuria, mutta varsinkin alkuvaiheessa tuotot ovat hyvin epävarmoja.
Exxonin todennäköisesti tarjoaa osaa paatin sopimusajasta kolmansille riskien vähentämiseksi.

Aluksen rakennus hinta jää tuskin alle miljardiin dollariin, mutta on mahdollista että RIG jättää ensimmäisen sopimuksen katteen matalaksi, koska alukselle varmasti löytyy käyttäjiä myöhemmin ja ainakin hetkellisesti kyvyiltään uniikilla aluksella voi pyytää kunnon preemiota.