Sunday, September 20, 2009

Uusi nimi, uusi johto, uusi fokus

Midway Energy (TSX-V: MEL)

Maakaasu-painoinen ja pahahkosti velkaantunut(nettovelka n.12 miljoonaa ja lt-kassavirta ennuste v.2009 ~1.7 milj.) Trafalgar Energy aloitti heinäkuussa suuren luokan muutoksen: Yhtiö fuusioitui Scott Ratushnyn ja lähinnä Pilot Energyn entisen johdon miehittämän yksityisen yhtiön kanssa, jolloin Trafalgarin nimi muuttui Midwayksi, johto vaihtui ja yhtiö sai 6.5 miljoonan rahoitus ruiskeen. Yhtiön fokus on uuden johdon ja kahden asset-oston myötä muuttunut täysin ja on nyt Cardium-vyöhykkeen kevyt öljy Garringtonissa.

Uusi johto
Tj. M. Scott Ratushny on lähinnä hoitanut er alojen junioreiden rahoitusta. Pressa Ken Frankiw on ollut aiemmin mm. Norcen Energy Resourcen ja Pilot Energyn palveluksessa. Norcen on nykyisin osa Anadarko Petroleumia ja Pilot Crescent Point Energya. Numeromies(CFO) Douglas Smith on aiemmin ollut mukana Rio Alto Explorationissa ja myös Pilotissa. Canadian Natural Resources osti Rio Alton joitakin vuosia sitten. Jokainen johtoryhmän jäsen näyttäisi omaavan merkittävää kokemusta öljy ja kaasusektorilta ja Pilot Energyssä mukana olleilla on kokemusta "tiukasta" öljystä ja monivaihe frakturoinnista Bakkenista.

Ensimmäinen Garrington Cardium ostos
  • hinta C$8.25 miljoonaa
  • 9 netto osiota*(section)
  • osto hetken tuotanto 130 boe per päivä(67% kevyt öljyä)
  • 414 000 boe 2P reservit
  • Midwayn mukaan ostetuilla mailla on 22 potentiaalista Cardium-hz-mfrak porauspaikkaa

Toinen Gar-Car ostos
  • hinta 22.5 miljoonaa
  • 22 netto osiota maata
  • yli 58 potentiaalista cardium-hz porauspaikkaa
  • 889 000 boe 2P reservit(68% kevyt öljyä)

(*yhden osion eli sectionin koko vaihtelee käsittääkseni jonkin verran 450-650 eekkerin välillä tavanomaisen öljyn ja kaasun tuotantoaluilla, tervahiekkaalueilla se on muistaakseni isompi)

Proved + Probable reserveille ostoksissa tulee hintaa n.20 dollaria per boe mikä on paljon huomioiden että reserveistä yli 30 prosenttia on maakaasua, mutta Midwayn pitäisi pystyä nostamaan reservit horisontaaleilla ja frakkeilla reilusti korkeammiksi. Molempien ostoksien mukana Midway saa infraa(putkia, öljypattereita jne.) jolla on merkittävä(oma arvio C$1-5 per boe) vaikutus tuotantokustannuksiin. Toisen ostoksen tiedotteessa Midway ilmoitti värvänneensä mukaan geologi Art Slingsbyn, jonka tuorein työkokemus Wild River Resourcesta jonka pääassetit olivat Lower Shaunavonin tiukassa öljyssä. Crescent Point osti Wild Riverin tänä keväänä.


Midway ennen uusia Garrington ostoja
  • Tuotanto ~1000 boe/päivä
  • Kehittämätön maaa 113,000 netto eekkeriä
  • Reservit(2P) 3.5 milj.boe(lähinnä maakaasua)

Uuden Midwayn tämän hetken tuotanto on n.1200 boe/päivä, 2P reservit 4.8 miljoonaa boe:ta ja yhtiön nettovelka on 9.3 miljoonaa dollaria. Midwayn markkina-arvo(18/09/2009) on n.49 miljoonaa.

Garrington Cardiumin suurin operaattori NAL Oil & Gas sanoo omista Gar-Car operaatioistaan:

  • reservit per kaivo 175 000 boe(80% öljyä)
  • matala riski: >90% onnistuminen porauksesssa
  • matalat nostokustannukset kiitos olemassa olevan infran: 8 dollaria/boe
  • netback 50-60 C-dollaria per tynnyri (WTI ~$70)
  • IRR 35-50%
  • yhden kaivon NPV ennen veroja 2 miljoonaa dollaria
Ottaen huomioon Midwayn väen vahva kokemus tiukasta öljystä ei minusta ole syytä odottaa sen alisuorituvan NAL:n nähden. Kahden miljoonan dollarin NPV ennen veroja per kaivo antaa 90% onnistumisella Midwayn Garrington operaatioille yli 140 miljoonan arvon(yhtiöllä pitäisi olla merkittävät tappiovarastot). 140 mil. miinus miinus nettovelat(~10 milj.) = 130 miljoonaa.
Vaihtoehtoinen(lähinnä tarkempi ja konservatiivisempi) arvio arvolle, mutta vain öljylle(öljyn hinta=$60, etsimis ja kehityskustannukset=$25, nostokustannukset=$20): (175 000x0.80)x(0.90x80)x(60 -25-20)= $153 milj.
En ole suuremmin tutkinut Midwayn muita operaatiota, mutta kai niilläkin jotain arvoa on. Ainakin tuottavat n. 1000 boeta per päivä.

Riskeistä: se suurin mikä minulle on tullut mieleen on geologia. Cardium sisältää sekä öljyä että maakaasua, jossain kohdin pelkää kaasua toisaalla molempia. Saattaa olla mahdollista että Midwayn mailla kaasun osuus hiilivedyistä on suurempi kuin muualla Garringtonissa mikä tietysti heikentää tuottoja merkittävästi odotetusta.
Politiikalla on myös merkitystä: Albertan provinssin tämän vuoden alussa voimaan saattama syviä kaivoja koskeva rojaltivähennys kasvattaa tuottoja per kaivo yli puolella miljoonalla. Tuon vähennyksen poistaminen tietysti vähentää tuottoja dollareilla samalla summalla mutta IRR muuttuu rajusti.
Öljyn hinta vaikuttaa tietysti tuottoihin, mutta Gar-Gar:issa 10% IRR:n pitäisi oman arvion mukaan päästä 35-40 dollarilla. 10 prosenttia on kyllä paljon vähemmän kuin 35%.

Midway näyttäisi muutosprosessin myötä liittyvän yhä harvemmaksi käyvään TSX-listattujen yhtiöiden joukkoon, joiden tuotanto on yli 50% kevyt öljyä. Midway on ilmoittanut olevansa mukana neljässä tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä porattavassa Cardium-horisontaali kaivossa, joten ensimakua yhtiön suunanmuutoksen onnistumisesta tai epäonnistumisesta saadaan vuoden lopussa.

Taustamateriaalia(nämä linkit löytyvät myös aiemmista postauksista):
Something Old, Something New – Horizontal
Multi-stage Fracs Unleash Cardium Potential(.pdf)


New Oil in Legacy Cardium Plays(.pdf)

No comments: