"Odfjell Drilling has confirmed that Brazilian giant Petrobras cancelled a pre-award agreement for its newbuild semi-submersible drilling unit Deepsea Stavanger.
Odfjell boss Kjetil Lenning said: "The pre-award agreement with Petrobras was cancelled by notification.
"We are now actively marketing the rig."
The Deepsea Stavanger is currently under construction in South Korea. Daewoo is building the rig, with delivery scheduled for June next year."
Miksi purku? PBR on saanut vastaavan aluksen halvemmalla? Yritys ajaa dr:ä alemmas? Poraus tarve vähentynyt?
Viimeinen vaihtoehto vaikuttaa juuri nyt epätodennäköiseltä.
Entinen Petrorig I, nykyinen Ocean Courage on tietääkseni ainoa tällä hetkellä vapaana oleva udw-rotisko, joten Diamondin kieputin saattaisi olla menossa korvaamaan Stavangerin.
Viimeviikolla julki tuotu BP:n & kumppaneiden Tiber-löytö GOMista varmasti piristää kysyntää, mutta paine alas päin udw-päivätaksoissa kasvaa. Vapaa UDW-tarjonta on vielä ensi vuonna rajallista, mutta vuonna 2011 markkinoille on tulossa runsaasti sopimuksettomia aluksia Enscolta, Noblelta, Pridelta ym. ja vanhoja sopimuksia päättyy.
But wait! Who is that masked man?
Calderon: BP's deepwater find a wake-up call
"Calderon said Mexico needs more legal reforms to allow the country to tap deepwater oil fields as fast as possible. Pemex, as the state oil company is known, already has its hands full trying to stabilize production at the country's traditional oil fields, where output has fallen nearly 25% since peaking in 2004."
Pemexillä on tällä hetkellä viisi puoliuppoavaa lauttaa sopimuksilla (yksi Noblelta(Max Smith), Seadragonilta(SDO I), Diamondilta(Ocean Voyager) ja PetroMENAlta(Petrorig III) ja yksi meksikolaiselta operaattorilta(Muralla)). Viidestä vielä kolme on rakenteilla ja ottaen huomioon PetroMENAn tilan on on mahdollista että PR III vaihtaa omistajaa ja ruo sopimus purkautuu. Voyagerin maks.operointi syvyys on alle 4000 jalkaa.
Pemexin on viime vuosina yrittänyt kompensoida laskevaa öljyntuotantoa kasvattamalla maakaasu volyymeja, mutta nyt massiivisesti kasvanut liuskekaasu USA:ssa ja Kanadassa pitää huolen että kaasusta ei saa kunnon hintaa jos sen saa edes myytyä.
Vanhaa
5 comments:
Millaisena näet Spicer Meksikon GOMin alueen deepwater/udw potentiaalin? Paine on PEMEXille ainakin kova kun tuotanto tippuu kuin lehmän häntä ja uutta olisi pakko saada.
Kiitosta kommentista!
Tähän mennessä kelluvilla poratut kaivot ovat midwaterissa, syvin muistaakseni n.3600 jalkaa. Löydöt ovat olleet kohtuullisia, merkittävin on arviolta n. 200 miljoonan tynnyrin raskasöljy-kenttä. Oma arvio on että Pemexillä on viiden vuoden kuluttua 10 udw-alusta sopimuksilla ja kymmenen vuoden sisällä 15-20. Ilmeisesti Pemexin seisminen data syvemmiltä vesiltä ei ole kovin kattavaa, joten tuo vaatii panostuksia myos.
Pemex tarvitsee nimenomaan öljy-löytöjä, joten syvemmälle on pakko mennä. Mitään takeita ei tietysti ole että öljyä on merkittävästi syvemmässä vedessä, mutta todennäköistä se on.
Onko Pemexin kalusto vanhoilla suurilla kentillä (esim. Cantarell) vanhaa, onko mahdollista nostaa näiden kenttien tuotantoa mahdollisesti?
Cantarellin kalustoa on uusittu laajalti vajaa kymmenisen vuotta sitten ja talteenotto ja tuotanto on viety maksimiin mm. typpipumppauksella. Cantarell ja Ku Maloob Zaap ovat matalassa vedessä, maksimi syvyys muistaakseni alle 200 jalkaa joten poraukseen ei ole tarvittu kuin jackuppeja ja kiinteitä poraustasanteita(platform). Porauksessa ovat suuressa määrin olleet mukana itsenäiset urakoitsijat(Gruppo R, Pride, Diamond ym.). Näyttää todennäköiseltä että syvään veteen mennään suuressa määrin ulkopuolisien kalustolla, koska Pemexistä on pumpattu rahaa ulos aivan liian suurella paineella joten varaa ei ole oman laivaston nopeaan rakennukseen. Yksi mahdollinen skenaario on kiinalaisien ottaminen mukaan lompakkoineen PSA-sopimuksilla, mutta tuo voisi olla vain osa ratkaisua.
Kaiken kaikkiaan UDW/DW sektori näyttää hyvältä. GOMin tilanne tulevaisuuden löytyihin on mielenkiintoinen.
Post a Comment