Thursday, August 27, 2009

SDRL Q2

Liikevaihto $815.8 miljoonaa (+35%)
Operatiivinen kassavirta $319.6 miljoonaa (-8.5%)
Liikevoitto $338.5 miljoonaa (+59%)
EPS $0.81 (+58%)

Tase 30.06.2009

Varat
Likvidit $1 844.0 miljoonaa
Kaikki $13 283.5 miljoonaa

Velat
Lyhytaikaiset $2 862.5 miljoonaa
Kaikki $9 271.1 miljoonaa

Omapääoma $4 012.4 miljoonaa

P/B 1.83

Näkymät(lyhyesti)
"Reasonable prospects for the ultra-deepwater market"

"Market for barges exposed to overall shallow water market weakness"

"Continued uncertain market outlook for jack-ups
"


Raportti(pdf) ja presentaatio(pdf)

Muuta(raportista ja tulkintaa)
*uusien aluksien käyttöaste on parantunut
*Mobiilien yksiköiden liikevoittomarginaali 48%.(Q2/08 48%) Tämä noussee kun yhä suurempi osa liikevaihdosta tulee syvänveden aluksista, mutta tehostettavaa on vielä verrattuna esim Nobleen(Q2: 54%) tai Diamondiin (Q2: 54.6%).
*Seadrill luottaa j-u-markkinoiden tervehtymiseen pidemmällä aikavälillä
*Joku anaali kysyi cc:ssä liittyykö NYSE-listaus mahdollisiin yritysostoihin ja tj. Thorkildsen mukaan asioilla on yhteys(osakevaihto ainakin helpottuu). Mahdolliset ostokohteet minusta: Pride, Vantage/Seadragon, Pacific Drilling?, Ensco?
*PetroMENAn semi Petrorig II valmistuu syyskuussa ja menee ilmeisesti välittömästi pakkomyyntiin(lähteenä PetroMENAn tuore osari,) joten loputkin PMENA-bondi sijoituksesta palautuu voittojen kera tämän vuoden aikana Seadrille
*nimellinen osinko on luvattu täksi vuodeksi ja yhtiö aikoo vakaasti palata säännöllisiin(kvartaalikohtaisiin) osinkoihin ensivuonna. Minun puolesta vapaan kassavirran voisi ohjata täysin velan vähennykseen seuraavan vuoden ajan.

3 comments:

Anonymous said...

Itse en odottanut läheskään noin hyvää tulosta. Tuleva NYSE listaus ehdottomasti nostaa arvoa, todella positiivinen asia ja jonka vuoksi aion lisätä omistusta. Öljynhinnan kehityksessä näen aika paljon epävarmuustekijöitä jonka vuoksi myös mielestäni kannattaisi mahdolliset osingot suunnata velkojen lyhennykseen lähivuosina.

Laitoit mahdolliset yritysoston kohteet, voitko hieman kommentoida miksi juuri kyseiset tuli mieleesi?

Spicer said...

Aika pintapuolista spekulointia:

Seadrill tahtoo uutta high spec(suomeksi korkea vaatimustaso?) kalustoa(edullisesti) ja markkinavoimaa. PDE ja Ensco toisivat molempia useammassa kategoriassa, mutta myös vanhaa roinaa. Ensco olisi parempi ostos, mutta sen johto on suht pätevää joten sitä tuskin saisi halvalla.

Pacificin viisi(4+0.5+0.5(puoliksi omistettuja)) udw-laivaa on uusia ja niillä saisi hinnoitteluvoimaa syvän veden sopimuksiin.

Vantage on käsittääkseni juuriltaan spekulatiiivinen kuten Seadrillkin ja saattaisi olla myynnissä. En ole aivan varma, mutta Seadragonin takana taitaa olla sama taho kuin Vantagen eli joku taiwanilais miljardööri.Tässä paketissa tulisi neljä ultra premium jackuppia, kolme udw-porauslaivaa ja kaksi udw-semiä. Lukemani perusteella tämän saattaisi saada kohtuu hinnalla.
Sitten on tietysti DRYS-Ocean Rig, mutta Tjorgos Economou ja Fredriksen tuskin mahtuvat samaan yhtiöön vaikka ilmeisesti ovatkin hyvissä väleissä.

Jonkinlainen iso tai isohko fuusio vaikuttaa hyvin todennäköiseltä jopa seuraavan vuoden sisään.

Tuohon NYSE-listaukseen saattaa liittyä emissio tai sitten osa institutionaalisista siirtää omistamansa osakkeet New Yorkiin Oslosta. Fredriksenin tapoihin ei ole liittynyt suuremmassa määrin piensijoittajien polkeminen, joten jos emissio tapahtuu se jäänee pieneksi.

Anonymous said...

Vantagen kanssa fuusio/ostos olisi hieno juttu, saisi ainakin uutta voimaa uusien lauttojen hinnoitteluun.