Linn Energy myyty kokonaisuudessaan viime perjantaina. Yhtiö on hyvä ja johdossa on todella pätevää väkeä. Sijoituksena tämä oli suhteellisen matala riskinen joten tuottokin vajaalta kahdelta vuodelta jäi vaan <20%.
Tilalle ostin Nexstar A:ta (TSX: NXE.A). Tein jotain laskutoimituksia Nexstarin ja Bonterran lukujen mukaaan(potentiaaliset porauspaikat, keskim. WI, arvioidut reservit per kaivo, öljyn hinta, tuotantokustannukset) ja sain luvun 34 miljoonaa. Vertasin tuota markkina-arvoon ja lisäsin yhtiön optioden toteutumisen aiheuttaman laimennuksen. Todennäköisesti hyvin typerä vaihdos.
7 comments:
Terve,
Mikä on sinun käsityksesi montako (u)dw porauslauttaa / shippiä mahtuisi tulevaisuudessa Brasilian uusille kentille? upstreamista luin, että 2010 olisi 10 lauttaa toiminnassa.
Saakos udella miksi moinen vaihto? Kyseessä lienee vain korkeamman tuoton tavottelu. Uskotko Linn Energyn leikkaavan osinkoaan seuraavien vuoden parin aikana?
Itse saanut pari kertaa näpeilleni junioireihin sijoittamisessa joten kovin isoilla panoksilla ei tahdo enää tohtia. Mutta se ei pelaa joka pelkää.
Muuten onko biopolttoainevalmistaja Rentech (AMEX:RTK) tuttu? Kasvupotentiaalia löytyy aika tavalla.
Muistaakseni PBR on arvioinut Brasilian-blokkiensa porausalus tarpeeksi reilut 40 syvän veden yksikköä. 30 taitaa olla jo sopimuksin varmistettu käyttöön(muutama oma ja suurin osa muiden). Noiden 40 lisäksi muutama menee PBR:n käyttöön Brasilian ulkopuolelle(Meksikonlahdelle, Mustallemerelle ja Angolaan). PBR aikoo korvata osan ulkomaisten poraajien lautoista n.2014 alkaen Brasiliassa rakennetuilla lautoilla, mutta missä määrin tuo onnistuu on vaikea sanoa. Minä en pidä todennäköisenä että vuoteen 2020 mennessä maailmalla on 10 Brasiliassa rakennettua udw porausalusta.
PBR:ltä löytyy todella hyviä ja yksityiskohtaisia presentaatioita. Yhtiö on mm. arvionut tarvitsevansa reilut 400 generaattoria ja 700 dieselmoottoria seuraavien 5 vuoden aikana. Ainakin yhdestä viime vuoden lopun presentaatiosta löytyy yksilöitynä kaikki lautat jotka on sopimuksilla PBR:n käytössä tuelvina vuosina.
Pressuja täältä:
http://www2.petrobras.com.br/portal/frame_ri.asp?pagina=/ri/ing/index.asp&lang=en&area=ri
Kiitos molemmista kommenteista!
Pääsyy on tosiaan korkeamman tuoton haku riskillä. Linn ei varmaankaan leikkaa osinkoaan seuraavan 1.5 aikana, mutta yhtiö on maakaasupainoinen joten ehkä neljänneksen leikkaus on edessä tuon jälkeen. Ma pidän todennäköisenä että maakaasun osuus liikenteen polttoaineena USA:ssa kasvaa merkittävästi seuraavien 5-10 vuoden aikana, ei räjähdysmäisesti mutta ripeästi ja tuo tuo kohtuullista tukea maakaasun hinnalle. Kiitos pitkän RLI:n Linin voisi katsoa sisältävän pitkäikäisen osto-option
maakaasulle.
Eikös Rentech vielä pari vuotta sitten puuhastellut Coal-to-Liquidsin parissa vai sekoitanko Syntroleumiin. Toinen näistä testaili vielä viime vuonna hiilipohjaista lentopetroolia USA:n ilmavoimien kanssa.
Oletko Spicer perehtynyt Venäjän öljy-yhtiöihin? Poliittiset riskithän ovat suuremmat kuin monessa muussa, mutta esim. Venäjälläkin taitaa olla paljon potentiaalia tulevaisuuteen katsottaessa. Esim. Barentsin alueen kaasu/öljy ja Yamalin alue. Siperiaakin lienee kartoittamatta vielä paljon ja Kaspianmeri / Sakhalin jne..?
Lukoil jne...
Rentech omistaa Fischer-Tropsch patentoidun tekniikan, coal-to-liquids ja gas-to-liquids. Uusiutuvista luonnonvaroista tuottaa puhdasta biopolttoainetta, tieliikenteeseen ja lentoliikenteeseen. Teki juuri monivuotisen sopimuksen 8 lentoyhtiön kanssa, Rentech tomittaa vuodesta 2012 lähtien 1,5milj.galloonaa/vuosi (RenDisel) lentoyhtiöille jotka liikennöi Los Angelesin kansainvälisellä lentokentällä.
Rentech tekniikalla tuotetut polttoaineet täyttävät ASTM standardit joten niillä voi korvata maaöljystä tuotetun polttoaineen.
Mitä lueskellut Rentechistä niin vaikuttaa aika lupaavalta.
Olen tehnyt periaatepäätöksen(kuulostaa komealta) että en sijoita omia rahojani kiinteähköön omaisuuteen(tarkoittaa kaivannaiset, maa, rakennukset) Venäjälle. Poliittinen ilmasto on epävakaa jokaisella tasolla, korruptiolla on syvät juuret ja epäluottamus on vahvaa.
Jonkin verran seuraan kyllä Venäläisiä yrityksiä, mutta suurimmat tuottaja yhtiöt eivät ole kovin tuttuja.
Venäjällä on varmaankin vielä paljon reservejä löydettävissä, mutta kustannukset nousevat rajusti kun siirrytään pohjoisemmaksi ja kauemmaksi olemassa olevasta infrasta. Suurimpana ongelmana itse pidän Venäjän johtoa.
Palveluyhtiöt(esim. Catoil(Xetra: O2C)(tämä on suht aktiivisessa seurannassa), Integra(LSE:INTE)) ovat yksi, todennäköisesti selvästi pienemmän poliittisen riskin sisältävä tapa sijoittaa Venäjän öljy ja kaasusektoriin. Myös pienemmisttä tuottajayhtiöissä poliittinen riski on suurempia vähäisempi, mutta useimmilla pienillä yhtiöllä ei ole (merkittävää)toimintaa Venäjän ulkopuolella, joten öljyn vientitullien nosto voi heiluttaa tulosta rajusti, lasku vaikuttaa tietysti toisin päin.
Post a Comment