Thursday, November 5, 2009

Seadrill Q3

Liikevaihto $863.0 milj. (+52%)
Liiketoiminnankassavirta $299.8 milj. (+15%)
Liikevoitto $393.7 milj. (+126%)
Lv-marginaali 45%
Nettotulos $344.5 milj.(+324%)
EPS(laimennettu) $0.78 milj.(+333%)

Tase
Varat
Likvidit $2,605.8 milj.
Kaikki $14,122.4 milj.

Velat
Lyhytaikaiset $2,041.5 milj.
Kaikki $9,551.2 milj.

Omapääoma $4,571.2 milj.

P/B 1.93

Raportti ja/tai presentaatio

  • mobiilien porausyksiköiden(j-ut, semit, laivat) lv-marginaali 54%
  • West Polariksen porauskalustolla ongelmia Q3:lla, takuukorjauksessa
  • West Hercules vaurioitunut taifuunissa, ollut telakalla n. kuukauden syys-lokakuussa
  • Navigator kolme viikkoa korjauksessa Q4:llä
  • PPL-telakka on lunastanut rakenteilla olevan jackup West Elaran, seurauksena 12 miljoonan tappio
  • yhtiön arviot tender-rig markkinoista viime vuodelta ovat osoittautuneet virheellisen optimistisiksi
  • sopimus backlogi reilut 10 miljardia
  • yhtiön tavoitteena 50 sentin kvartaalikohtainen pohjaosinko

10 comments:

Anonymous said...

50 sentin kvartaaliosinko tuo mukavat osingot ehkä tulevaisuudessa kun keskihinta läjälläni on noin 58nok.

Anonymous said...

Onneksi olkoon.
Tämän blogin ansiosta "tajusin/löysin" tämän yhtiön ylipäätänsä. Sdrl:ää ladattu pariin salkkuun. En malttanut olla lataamatta lisää viimeisessä pukkudipissä, tästä johtuen keskihinta vajaa sata, toisessa ysineljä. Ihan tyytyväinen, oli sitten vastassa mitä vain. Arvostan blogin todella korkealle.

Anonymous said...

Mitäs tuumailette West Geminin osalta? Valmistuu ensi vuonna, ei ole sopimusta tällä hetkellä.
Onko kysymys vääntää hinta kohdilleen, vai kysymys kysynnän puutteesta?

Anonymous said...

Saattaa olla kumpikin. Pitää vain toivoa, että öljy pysyy tuolla yli 70 hujakoilla niin eiköhän sitä ala porauslautoillekkin tulemaan kysyntää.

Spicer said...

Geministä: kysyntää on, hinta on se mahdollinen ongelma. Udw-aluksilla on tällä hetkellä täysi työllisyys.
$350k-tasolla kysyntää pitäisi löytyä rutkasti kun pienemmillä yhtiöillä olisi varaa tehdä sopimuksia yksin, mutta alle 400k ei pitäisi mennä vielä ainakaan vuoteen.
ONGC on ilmeisesti etsimässä uutta alusta, mutta SDRL on jonninmoinen porttikielto sen kanssa toimimiseen. Pemex saattaa joutua kilpailuttamaan PR III:n sopimuksen ja super majoreilla löytyy vielä jonkin verran lisäkysyntää.

Anonymous said...

Geminin osalta, luotan johtoon; ei kannata myydä alennuksella, vaan jos on kanttia, niin kyttää paikkoja ja huipputilausuuksia.
Toivon vaan että, Te alan osaajat, indikoitte, jos näitä alkaa, (vapaata kapaiteettiä) olemaan enemmän varastossa, indikoikaa alussa, niin osa lukea "peliä".
3-4 v. kuluttua (olen tasapainoinen realisti) tehdään taas rahaa omalla osaamisalueella, silloin tarjoan Spicerille & aktiivisille lisäarvo blogilaisille kaiken "näkymättömän" (=ennen muita) know-hown siltä sektorilta.

Spicer said...

Jonkinlainen murtumispiste saattaa olla udw-taksoissa edessä seuraavan 8 kk aikana, sanoisin että riippuu 80% öljyn hinnasta. Jos pysyy $70+ tasossa dr:t pysynevät $400-500k sektorissa, jos menee alle, mikä on todennäköistä ensi vuonna saattavat udw-dr:t olla 350-400k seudulla. Täysi työllisyys säilyy todennäköisesti kumminkin seuraavat vuodet, mutta midwaterin kustannuksella.

Spicer said...

CC:stä: tj. Thorkildsen sanoo olevansa luottavainen että Geminillä on kiinteä sopimus Q1/09 loppuun mennessä.

Anonymous said...

meinasit varmaan q1/10?

Spicer said...

Juu.