Wednesday, January 19, 2011

Mainiot marginaalit muisto vain

Aker Drilling satser i vekstmarkeder

Aker Drilling satser i sterke vekstmarkeder, inngår intensjonsavtale for bygging av to boreskip og opsjon på ytterligere to boreskip, henter ny kapital og søker notering på Oslo Børs – med Aker som minoritetseier i et selvstendig og offensivt boreselskap.
- Aker Drilling utvider satsingen på dypt vann. Dette er offshoremarkeder i sterk vekst, kjennetegnet av økende etterspørsel etter boreenheter med avansert og kjent teknologi. Aker Drilling tar sikte på å hente inntil 600 millioner USD i egenkapital. Selskapet har søkt notering på Oslo Børs, sier konsernsjef Øyvind Eriksen i Aker ASA

Det er inngått en intensjonsavtale med Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd (DSME) som gir rett til å bygge to avanserte boreskip for ultradypt vann, og opsjon for levering av ytterligere to nye boreskip. Pris per boreskip - inkludert reservedeler, boreutstyr, byggeoppfølging og klargjøring for boreoperasjoner – er estimert til 600 millioner USD.

- Aker Drilling har en førsteklasses driftsorganisasjon og to store og svært avanserte dypvannsrigger med meget god drift på norsk sokkel. Avtalen om bygging av boreskip åpner muligheten for å ta del i interessante vekstmarkeder for leteboring på store havdyp i områder som for eksempel Brasil, Mexicogolfen og Vest-Afrika. Selskapet har allerede startet arbeidet med å få på plass et erfarent byggeoppfølgingsteam på verftet og en internasjonal, kompetent driftsorganisasjon, sier Eriksen.


Eli Aker ASA tilaa kaksi uutta porauslaivaa ja aikoo uudelleenlistata Aker Drillingin Osloon annin kautta. Kahden varman tilauksen lisäksi yhtiöllä on myös optiot samanlaiseen tilaukseen.

Noble tiedotti eilen että se tilaa kaksi porauslaivaa ja Atwood ilmoitti käyttävänsä option kolmannen jackupin tilaamiseen. Tämän pari päivää vanhan Bloombergin artikkelin mukaan Pacific Drilling harkitsee listautumista mahdollisien uusien hankintojen rahoittamiseksi. Noiden lisäksi huhujen mukaan uusista tilauksista neuvottelevat muutamat muutkin tahot.

Oma näkemys on että udw-segmentin poikkeuksellisen korkeat marginaalit ovat historiaa kahden vuoden sisällä, sillä markkinat eivät pysty sulattamaan noin suurta määrää uusia aluksia ilman päivätaksojen selvää laskua. Petrobras saattaa voida työllistää puolen tusinaa alusta lisää, jos se ei toteuta Made in Brazil-ohjelmaansa täysimääräisesti, mutta se ei oman näkemyksen mukaan riitä tasapainottamaan kysyntää ja tarjontaa.

Uusien alkusien myötä syvän veden porauksesta kokemusta omaavaan työvoiman kysyntä kasvaa, jolloin palkat nousevat ja siten poraajien kulut. Kokematon työvoima voi myös johtaa useampiin onnettomuuksiin ja heikompaan suoritustasoon.

Seadrillin kilpailuetuina ovat olleet kilpalijoita uudempi ja keskimäärin korkeatasoisempi kalusto, joka on hankittu suhteellisen alhaisin kustannuksin. Jokainen kilpailjoiden nyt tekemä tilaus heikentää Seadriliä ja sen osingonmaksukyky heikkenee selvästi parin vuoden kuluessa, kun dr:t laskevat. Puolet omista SDRL-osakkeista on nyt myyty. Possaa on kasattu puoli vuosikymmentä ja yhtiön tukailun parissa on vietetty varsin paljon aikaa, joten päätös ei ollut aivan helppo. Järki antoi kuitenkin vahvan käskyn myydä. Riskejä näkyy runsaasti, mutta ei juurikaan korvausta niiden kantamisesta. Loputkin osakkeet saattavat mennä myyntiin ensimmäisen neljänneksen aikana.

Yllä esitetty näkemys voi hyvinkin olla väärä.

Tässä Citin viime viikkoisessa Keppel-analyysissä käsitellään laajasti noita uusia alustilauksia. Kaluston toimittajat ovat ilmiselviä hyötyjiä uusista tilauksista, joten näitä täytyy katsastaa.

LISÄÄ 22.01.2011

Tilauset tähän mennessä

Seadrill
18. lokakuuta tilattu kaksi jackuppia ja optiot neljään lisää
11. marraskuuta tilattu kaksi porauslaivaa ja optiot kahteen
15 marraskuuta tilattu kaksi jackuppia ja optiot kahteen lisää

Drys
23. marraskuuta optiot neljään porauslaivaan, mutta ei yhtään varmaa tilausta

Noble
21. joulukuuta tilattu kaksi HE-jackuppia ja optiot neljään lisää
19. tammikuuta tilattu kaksi porauslaivaa ja optiot kahteen

Pride
14. joulukuuta tilattu yksi porauslaiva ja optio toiseen

Diamond
3. tammikuuta tilattu yksi porauslaiva ja jäljellä optio toiseen

Atwood
5. lokakuuta tilattu kolme jackuppia ja jäljellä kaksi optiota

Standard Drilling
24. marraskuuta tilattu yksi jackup

Prospector Offshore
21. joulukuuta tilattu kaksi jackuppia

Mermaid Drilling
2. joulukuuta tilattu kaksi jackuppia

Jasper Offshore
22. joulukuuta tilattu yksi jackup ja optio toiseen

Aker
20. tammikuuta tilattu kaksi porauslaivaa ja optiot kahteen lisää

Yllä olevien saldo: 8 varmaa porauslaiva tilausta ja optioita 14 lisää; 15 varmaa ju-tilausta ja optiot 13 lisää. Vaikka alkuperäinen optionomistaja ei käyttäisi oikeuttaan niin on hyvinkin mahdollista että telakkavaraukselle löytyy käyttäjä sillä Pacific Drilling on ilmoittanut olevansa kiinnostunut laivastonsa laajentamisesta(tämä voisi tarkoittaa jopa neljää porauslaivaa) ja Rowan on vieläkin kiinnostunut deepwateriin laajentumisesta.

Noiden lisäksi Petrobras on ilmeisesti vahvistamassa yhden tarjouskilpailun tuloksen 7 porauslaivan osalta. Romanialainen GSP on ilmeisesti tehnyt sitovon sopimuksen yhden porauslaivan rakentamisesta, mutta tämä alus on suunniteltu Mustallemerelle, joten se ei välttämättä ole kilpailemassa töistä tuon alueen ulkopuolella.

Lukuunottamatta toista Noble porauslaivaa kaikki uudet tilaukset on tehty ilman ensimmäistä poraussopimusta. Löytyykö näille kaikille uusille aluksille sitten töitä? KTM:ät kaupankassalla, FM:ät postinjakajina, udw-porauslaivat poraamassa midwaterissa? 600 miljoonan dollaria kustantavat alukset duunissa $300,000-$350,000 päivätaksalla? Mahdollisesti todellisuutta parin vuoden kuluessa.

Kun katsoo kuinka lyhyen ajanjakson sisällä noita tilauksia on tehty herää kysymys olivatko poraajat varautuneet näin suuren tilaus määrään eli oliko tässä kilpajuoksu, jonka hävisivät paitsi kaikki osaanottajat myös kaikki kisan väliin jättäneet eli ne poraajat, jotka eivät ole tilanneet uusia aluksia, sillä uusi kalusto tulee heikentämään myös heidän olemassa olevan kaluston ansaintamahdollisuuksia.

Petrobras on tässä vedenjakaja: yhtiön järjestämissä tarjouskilpailuissa, joissa on edellytetty tarjottavien aluksien rakentamista Brasiliassa, sekä alusten rakennushinnat ja päivätaksat ovat olleet huomattavasti korkeammat kuin PBR odotti ja muistaakseni alimmat tarjotut päivätaksat olivat yli 500,000 dollaria, joka ylittää selvästi tämän hetken syvänveden taksatason. Tämä ei tarkoita sitä että MIB-ohjelma ei toteutuisi, sillä eihän tuossa ole missään vaiheessa ollut tarkoituksena saada parasta kalustoa ja osaavimpia miehistöjä halvimpaan hintaan, vaan pitää rahat Brasiliassa.

GOMin tilanne ei ole vieläkään selkiytynyt ja näyttää siltä että BOEM ja EPA on nyt miehitetty väellä, jotka eivät haluakkaan säännöksien selkiytyvän. Tilanteen selkeä parantuminen voi tasapainottaa syvänveden kysyntää ja tarjontaa tulevina vuosina.

Kiinan talouden hyytyminen tai jopa kompurointi voi tehdä todella pahaa jälkeä raaka-ainemarkkinoilla ja siten myös porauksessa.

Uuden kaluston rahoittamiseksi ainakin Ocean Rig, Aker Drilling, Standard Drilling ja Prospector Offshore ovat listautumassa ja kaikilla em. prosessi on jo hyvin pitkällä. Ocean Rigin ja Akerin osalta kyseessä on jo toinen kerta kun yhtiöt nousevat listoille. Henkilökohtaisesti yksikään noista yhtiöistä ei juurikaan herätä kiinnostusta. Ocean Rigin takana on Economou, joka ei välitä muiden sijoittajien oikeuksista tai eduista. Akerissa, Standardissa ja Prospectorissa on kyse hinnasta; jos hinta laskee IPO:n jälkeen kohtuulliselle tasolle(lue reilusti alas) niin ostoa voi harkita.

2 comments:

Anonymous said...

Siellä alkaa käteispossa paisua:)

Päättäväistä toimintaa. Tavoite saavutettu, liipasin herkällä, toiminta päättäväistä.

Mitenkäs näet tuon porauslauttojen palvelupuolen.
Kun porauslauttoja/-laivoja nyt on tulossa reippaasti lisää, oletettavaa että käytössäolevien määräkin lisääntyy, vaikka osa korvaakin vanhoja romutukseen meneviä.
Onko noiden porauslauttojen palvelijoiden puolella ketään, jolla vahva positio hyötyä, jotain kilpailuetua. Vai ovatko tasavertaisia paisujia, tilaavat uutta kalustoa sen mitä kerkeavät, tuloksena ettei sijoittajana erityisemmin lämpene.

Itse kevennellyt vuodenvaihteen jälkeen, vaikka suht bull vielä olenkin, mutta pakkohan dippiäkin tultava väliin. Välillä miltei kaikki oli kiinni.
Hieman kuitenkin samalla aloittanut seurustelua muutaman kultajuniorin kanssa. Tähän asti olen pysynyt kullasta poissa. Nyt päättänyt haarukoida esiin n. 5 omaa kultajunioria, semmoisia jotka isot nielaisevat 24kk sisään.
Lohtakin, SSC, tullut muutama kummenen tuhatta viimepäivinä, nytkin pilkkiä sisällä sen osalta.

REE hankala sektori. Harvempi tuottaa vielä tavaraa. Odotukset ja nousut/laskut hurjia.

Suurin osa kokonaispossasta öljyssä tavalla tai toisella.
Kaasupeli kiinnostaa, mutta todennäköisesti siitä voi olla vielä tämän vuoden ulkona.

Spicer said...

Ei ole vielä tullut vastaan palvelupuolelta mitään eityisen kiinnostavaa.

SSC: katsoin noin pari viikkoa sitten mm. Stornowayn ja muutaman muun kasvattamon lähiseudun viime aikojen lämpötiloja ja ne näyttivät olevan hyvin lähellä aiempien vuosien keskiarvoja(paikoin korkeampia), joten fisujen kasvun ei pitäisi olla suuremmin hidastunut. Vaikka Q4 teraustus voluumista osa olisi siirtynyt tämän vuoden puolelle niin se ei ole vähänkään pidemmän päälle mertkityksellistä. Mä näen paljon positiivista ja kurssin pitäisi olla 30-50% ylempänä puolen vuoden kuluessa, kunhan listaus siirtyy Axessista päälistalle ja osinkopolitiikka selkeytyy. En olen parilta norjalaiselta palstaltakaan löytänyt syytä olla ostamatta lisää. Oma käsitys on että kunhan yhtiön tila ja muoto hahmottuu sijoittajille niin osake nousee oikeammalle tasolle.