Thursday, January 27, 2011

Noble moves US Gulf rig to Brazil, more may follow

Reuters

Jan 27 (Reuters) - Noble Corp (NE.N), the world's second-largest offshore rig contractor, said on Thursday one of its deepwater rigs was leaving the Gulf of Mexico, and it expected more would follow.

Noble has a letter of intent with Royal Dutch Shell Plc (RDSa.L) to move the Clyde Boudreaux rig to Brazil for a year at a rate of $290,000 per day, starting mid-April, according to Roger Hunt, Noble's senior vice president for marketing and contracts.

"We expect to see additional units leave the Gulf region, which may at some point impact the broader deepwater market," Hunt told analysts on a conference call. "However, the global deepwater segment has so far continued to be relatively stable."

The Clyde Boudreaux had previously been under contract with Noble Energy Inc (NBL.N), an oil and gas company unaffiliated to Noble Corp that opted not to extend its contract on the rig due to a lack of permits issued in the Gulf. [ID:nN17246413]

The rig had been due to start earning a dayrate of $397,500 with Noble Energy once it started working again.


Boudreaux on valmistunut -87 ja päivitetty viimeksi vuonna 2007. Operointi syvyvvs 10,000 jalkaa, poraussyvyys 35,000 jalkaa, mutta ei DP:tä, mikä voi olla osittain syynä heikkoon päivätaksaan. Mm. Priden taholta on todettu pariin otteeseen että ei-SP semien kysyntä on heikkoa useilla markkinoilla. Päivätaksat näyttävät segmentoituvan yhä selvemmin aluksien suorituskyvyn mukaan ja tästä suurimpana hyötyjänä on todennäköisesti Seadrill, jonka kelluvat alukset ovat yhtä Pohjanmeren semiä lukuunottamatta DP:llä varustettuja.

Taas on tilattu kaksi uutta vaativan ympäristön jackuppia:

Singapore’s Keppel Fels has been awarded a $416 million contract by Discovery Offshore for the construction of two harsh environment jack-up rigs

Viimeiset Priden osakkeet on myyty. Kuten aiemmin kirjoitin alan näköpiirissä kohtuullisesti riskejä, mutta arvostustaso ei ole minusta kovin matala. Tänä vuonna markkinoilla on 12 udw-alusta(ja suurempi määrä j-u:ta) ilman sopimusta uusien aluksien valmistuessa telakoilta ja kun vanhat sopimukset päättyvät. Tuo sopimus tilanne saattaa jopa pahentua ensi vuonna, jos GOMin tilanne ei parane, sillä viime aikoina solmitut sopimukset ovat pääasiassa vain vuoden mittaisia ja vuosina 2007-2008 käynnistyneitä sopimuksia päättyy tuolloin jolloin sopimuksettomien alusten lauma todennäköisesti kasvaa.

No comments: