Wednesday, November 3, 2010

RDC:n näkymiä

-ensimmäisenä valmistuneelle entiselle Skeien jackupillle(Rowan Viking) ensimmäinen sopimus $205 000 päivätaksalla UKCS:llä; RDC näkee että kahden seuraavan aluksen sopimuksien dr:t tulevat olemaan korkeampia
-jopa puolet tarjolla olevista lähivuosien jackup-sopimuksista edellyttää high spec-alusta
-RDC tarvitsee $240k dr:n päästäkseen Skeien aluksilla UKCS:llä(Brittien Pohjanmerellä) tavoitteena olevaan 12% IRR:n
-Pohjameren jackup kysyntä voimakasta->RDC:n mukaan 25 sopimusta tarjolla seuraavien parin vuoden aikana
-jackuppien päivittäiset käyttökustannukset UKCS:lla n.$55-60 000 ja Norjassa n.$110 00
-HPHT-kalustolla(syvät kaivot) varustettujen jackuppien tarve kasvussa mm. Lähi-idässä ja Kaakkois-Aasiassa
-RDC näkee poraajien toimintahistorian korostuvan jatkossa sopimuksia jaettaessa

Rowanin CC:n transkripti

Tuo Seadrillin keväällä ostaman West Elaraksi nimetyn aluksen Statoil-sopimus näyttää todella hyvältä Rowanin kommenttien valossa ja verrattuna tuohon Rowan Vikingin sopimukseen:

West Elara
Hankintakustannus $410 miljoonaa
Päivätaksa $345 000 -käyttökustannukset $120 000 =$225 000(käytk. sis. hallintokustannukset)

Rowan Viking
Hankintakustannus ~$410 miljoonaa(todennäköisesti hieman enemmän)
Päivätaksa $205 000 -käyttökustannukset $55 000 =$150 000

Elara ja Skeie olivat ainutkertaisia tapauksia: Skeiellä oli rahoitusvaikeuksia ja Elara oli telakan omistama konkurssin vuoksi. Nämä alukset ovat suunniteltu nimenomaan Norjan mannerlaatalle, joten aluksien potentiaalinen ostajajoukko rajoittui poraajiin, joilla oli jo toimintaa tuolla alueella, sillä yhden aluksen vuoksi tuskin kannattaa perustaa tytäryhtiötä Norjaan. Skeie oli yli miljardin arvoinen hankinta, mikä vaati ostajalta merkittävää taloudellista vahvuutta.

Seadrillin tuore jackup-tilaus perustui Rowanin kommenttien perusteella suurelta osin jo olemassa olevaan (Pohjanmeren)kysyntään eikä spekulaatioon tulevasta kysynnystä. Luonnollisesti mahdollinen öljyn hinnan voimakas lasku vaikuttaisi tuohon kysyntään, mutta näillä näkymin uusille aluksille löytyy sopimuksia helposti.


Tuoreita uutisia sektorilta:

NCS:n porauskalusto täydessä käytössä ainakin ensi kesään asti

Pride on taas punninnut vaihtoehtojaan(epävirallisesti)

Merenneito Thaimaasta tarvisi pätäkkää kahteen uuteen jackuppiin

5 comments:

tabasco said...

Ei tähän liittyen... Seefferin Keith levittää huhua että Rosettalla olisi 1000bopd kaivo 20 mailia PIEn maista pohjoiseen. (Tuli tilattua uutiskirje heikkona hetkenä.)

Spicer said...

Onko tuo kuinka tuore? Reilut kaksi viikkoa sitten tuli vastaan samanlainen huhu. Se isopach-kartta ja Rosettan logit viittaisivat kyllä siihen että sweet spot on juuri siellä TGS-kaivon ympäristössä.

En ole itse koskaan tilannut noita(siis yytiskijeitä yleensä), mutta käsiin päätynyt ajoittain muutamia ja laatu vaihtelee paljon. Suurin osa on puhdasta roskaa. Toisaalta osa noista tekijöistä kiertää porauspaikkoja ja nuuskii tietoja työntekijöiltä, urakoitsijoilta ja paikallisilta ja tuollainen voi olla arvokastakin.

tabasco said...

Seefferille itselleen se oli uusi. Voi hyvinkin olla sama kuin se parin viikon takainen.

Monet Seefferin pumppaamat osakkeet ovat kyllä nousseet kovasti, esim. PIE ja TAG. Toisaalta mitään kovin syvällistä tai yllättävää tietoa ei ole tuota kautta tullut.

Spicer said...

Mua mietityttää hieman se että miksi Rosetta ei ole hankkinut PIE:n oikeuksia. Se olisi saanut koko yhtiön murto-osalla sen nykyisestä markkina-arvosta keväällä ja yhtiöllä olisi ollut kyllä tuohon varaa. Sen ymmärrän että Arkanovan pikku pläntti ei kiinnosta, mutta Primaryn iso ja yhtenäinen luulisi. Tässä on Rosetalla tapahtunut erhe tai sitten ei.

tabasco said...

Alun perin en oikein uskonut PIEn maapositioon, ja 20 mailia on aika pitkä etäisyys näissä kuvioissa. Tuo BWD:n kartta viittaisi kyllä siihen että potentiaalia voisi olla.