Thursday, November 18, 2010

Offshore investoi jälleen (liikaa?)

Poraus

Noble Corporation Announces Agreement to Construct Second Globetrotter-Class Ultra-Deepwater Drillship(9. elokuuta)(NE:llä oli jo poraussopimus porauslaivalle)

Atwood Oceanics Announces Construction of Two Jack-Up Drilling Units(5. lokakuuta)

SDRL - Seadrill orders two new jack-ups for delivery in 2012 and 2013 (18. lokakuuta)

Keppel FELS Enters into Letter of Intent with Mermaid for Two Newbuild Jackup Rigs Worth $360 Million (26. lokakuuta)

SDRL - Seadrill orders new ultra-deepwater drillships for delivery in 2013 (11. marraskuuta)

SDRL - Seadrill orders two new jack-ups in China for delivery in 2012 and 2013 (15. marraskuuta)

Transocean Ltd. Announces Agreement to Purchase High-Specification Jackup(15. marraskuuta)(tämä ei ole uusi tilaus vaan alus oli jo rakenteilla)

Maersk Drilling Plans to Order Rig Every Six Months, Chief Hemmingsen Says(16. marraskuuta)


Tuoreimmista alustilauksista suurin osa on jackuppeja, mikä on siinä mielenkiintoista että merkittävä osa olemassa olevasta kapasiteetista on vailla töitä. Transoceanilla on yli 30 jackuppia työttömänä, mutta nuorin näistä on valmistunut vuonna 1991 ja kaikki muut ovat vanhempia. Noblen kaikki työttömät JU:t ovat valmistuneet ennen vuotta 1990. JU-markkinoiden jakautumisesta suorituskyvyn mukaan löytyy tutkimus TudorPickeringHoltilta lokakuun puolesta välistä.

Jos nykyinen trendi jatkuu niin uudet jackupit löytävät töitä, mutta ne todennäköisesti vievät leivän vanhojen veteraanien suista. Päivätaksat eivät tuollaisessa tilanteessa pysty nousemaan juuri lainkaan.

Seadrillin tapauksessa pidän mahdollisena että yhtiö myy joitakin 2000-luvulla valmistuneita ei-vaativan ympäristön JU:ta rahoittaakseen uusien hankintaa. Jos noin tapahtuu niin SDRL:n laivaston keski-ikä laskee ja samalla keskimääräinen suorituskyky nousee. SDRL:n tekemien tilauksien suuri määrä on positiivinen asia kahdesta syystä: Tilaamalla useamman aluksen samalla kertaa aluksen keskihinta on alempi(ehkä 5-10%) kuin tilattaessa vain yksi alus. Suuri tilausten määrä on sitonut merkittävän osan maailman parhaiden telakoiden rakennuskapasiteettia, joten jos kilpailijat haluavat uusia kalustoaan ne joutuvat joko menemään jonon perälle tai tilaamaan alukset heikommilta tai korkeamman kustannustason telakoilta. Tai sitten ostamaan olemassa olevia tai rakeinteilla olevia aluksia Seadrililtä tai muilta myyntihaluisilta. Suorituskyvyltään heikommalta telakalta tilattaessa laatuun ja aikatauluihin liittävät riskit ovat selvästi suuremmat. Aluksen kalliimpi hinta taas näkyy sijoitetun pääoman tuotossa. SDRL:n tuorein tilaus meni Dalianille, jolla on kylläkin aiemmin ajoittain ollut aikataulu ongelmia.

SDRL:n sitovien alustilausten hinta on $2 miljardia ja toteutettaessa optiot hinta tuplaantuu. Mistä rahoitus aluksille? Osingon leikkaaminen nollaan takaisin olisi helppo keino, mutta Fredriksen ei vapaaehtoisesti osingosta luovu. Sale-lease backit eivät ole minusta realistinen vaihtoehto vieläkään. Vanhemman kaluston myynti, Pride-siivusta luopuminen ja Sapuracrest sekä Varia Perdana omistuksien myynti ovat minusta realistisia tapoja hankkia rahoitus.

Seisminen

PGS Strengthens Capital Base to Invest in Fleet Expansion(15. marraskuuta)

Polarcus orders two new high-end 3D seismic vessels(18. marraskuuta)


Korkea öljyn hinta ja öljy/kaasu löydöt uusilla alueilla(mm. Itä-Afrikka, Luoteis-Afrikan rannikko, Falkland) luovat kysyntää seismisellä(noille alueille on jo tullut uusia sopimuksia), mutta itse epäilen onko uudelle kapasiteetille tarvetta. Q3:n seismis-laivastojen käyttöasteet olivat kaikilla toimijoilla alle 90%(esim. CGGVeritas 87%, PGS 86%, Polarcus 79%). Toisaalta sopimuskirjat ovat alkaneet paksuuntua(TGS NOPEC +8.4%, CGGVeritas +7%), mutta vuoden toisella neljänneksellä koko offshore seismisen-sektorin yhteenlaskettu backlogi kävi kolmen vuoden pohjissa.

Lisäys 24.11.2010

MS:n lukuanalyysia palveluyhtiöistä

1 comment:

Anonymous said...

Spicer, todellinen ja arvokas huomio.
Olin liian juniori, tai ei ehkä niin juniori, ehkä vaan liian köyhä, tai olisiko sopivampi termi, liian alikapitailisoitunut ydistettynä liiallinen passiivisuus, että olisin seurannut shipping boomia tarkemmin.

Hei, jos sama mönsteri tapahtumassa deep sea drillingissä, valaise ja varoita "lisää", olethan jo varoittanut. Oma perus scenaario kuitenkin on, ölkässä tulossa pirunmoinen pula (=kova hinta papaerirahassa), siitä seuraa, jossain vaiheessa, paniikki löytää lisää, no mistä sitä löytyy? Sen tietää ne jotka kiinnostuneet sdrslstä.
Oilsand ja natgas, toinen juttu, kaikki on ajoituspeliä. Vaihtoehtoisissa peloittavan vähän investointi panostusta. (Tunnen vaitoehtoiset teknologiat, ja toivomukset). Itse varoilta hedgannut 5% NOM, lihtiumiin, ja 15% erilaisiin Rare earth mineraaleihin, eri muodoissa. Jossain vaiheessa Usan uudet investoinnit menee Na gasiin, mutta supply muutos ei tapahdu nopeasti, mutta varmasti tapahtuu, sitä nopammin, mitä nopeammin usa köyhtyy. Ok, ennen sitä tod.näk joku paikallinen sota, mutta se nyt sopii Ca ölkkämihille.
Enjoy, pyrin saamaan sen verran ylimääräistä, että kaikki, tai ainakin tää "mauste" pääsis Madridiin, vain omaa aikaansa sijoittaen. ps. Nojoo, se budjetti on kasassa ajat sitten, jos ei nyt omalla jetillä tarvitse tulla.
All the best.