Thursday, July 23, 2009

Exxon ei osaa porata

'Guarani well drilled in wrong spot'

The Guarani well, which was drilled by US supermajor ExxonMobil in Brazil's pre-salt fairway and came up dry, was spudded "in the wrong place” Brazilian Energy Minister Edison Lobao has claimed.

State-run Petrobras recommended the Guarani well be drilled in a different location, Lobao said today in an interview in Brasilia.

“The dry well occurred because they drilled in the wrong place. It was a mistake,” he said in an interview with Bloomberg. “There is no risk with the pre-salt...”


Huh! Brasilialainen poliitikko meinaa että kun Exxon ei löytänyt öljyä Brasilian vesiltä vika on Exxonissa ei varsinaisesti öljyn puutteessa. Lobaota ilmeisesti informoinut Petrobras on Santosin-altaan suolanalaisen kerroksen geologian ehdoton ekspertti, mutta tämä kyllä hieman tuoksahtaa. Xomin tapoihin ei ole kuulunut porailla kymmenien miljoonien tyhjiä reikiä ja yhtiön insinöörit ja geologit lienevät maailman parhaimmistoa. No jos blokkiin porataan kolmas kaivo selviää niin viimeistään silloin selviää hajun lähde.

2 comments:

Anonymous said...

Hienoa reipasta kommentointia, kiitos ja kiva.
Hei, ei ole ollut aikaa seurailla, no onneksi tankkasin viime perjantaina Seadrilliä, tosin ihan marginaalisti muutaman kilon possalla (83,50), onneksi yksityisellä kuitenkin.
Mutta aikaisemmin tuli vähän ihan ilmasta heitettyä tuohon Sevaniin, ymmärtämättä mitään, näin vaan että tippuu nopeasti ja että insiderit osti (tosin aika marginaalisesti). En silloin tajunnut mistä on kysymys (kraftig utspädning), nyt tajuten, heitänkö menemään n. -15%. (Keskiarvo n. 9). Lähinnä voiko koko hoito vielä alkaa horjumaan, siis mennä konkkaan, kehtaatko antaa näkemyksesi, operatiiviseltä kassavirta kantilta. Onko niillä fyrkkaa selviytyä, tai vielä joskus tienata jotakin? Ilmeisesti aikam oinen "tunne" osake, oma palni myydä pois heti kun tappio on siedettävä.
Ps. Vaikea tuo SRL (kun nousu aaltoja mennyt useita), vaatii hermoja, odottaa(ko) kunnon öljydippiä. Niillä, SDRL, on kuitenkin pitkät sopparit, joihin ei hetkellinen ölkkädippi vaikuta.
Tosin, on myös olemassa aika painavia puheenvuoroja että ölkkä dippaa loppuvuodesta. Itse en tiedä, uskoin kovempaan dippiin nyt kesällä, siksi suurin osa rahoista onkin laidalla. Voisiko vuodenvaihde olla seuraava "tilapäinen", spekulaatiopurkudipin aika? Herra tietää.

Ja niin, Litium, kiinnostaa ankarasti, jos voit, heitä siitä jotain blogillesi, eiköhän tää sun sivu kohta ala olla "ammattijätkien" peruskamaa.

Ps. Mun puolestta saat/pitää ostaa ennenkuin kirjoitat, pääasia että kirjoitat aidosti, kuten aina olet tehnyt, sydän pelissä. Sitten joskun kun meikäläisen ala taas alkaa lähestymään lämpenemistä (2-5 y.), niin tarjoan indikaatioita sieltä päin.

Spicer said...

Kiitos taas kommentista!
Sevanista: En ole yhtiötä seurannut tarkemmin pariin vuoteen, koska oma vaikutelma oli että yhtiön konsepti ei tuo mitään parannusta semiin tai porauslaivaan nähden. Pytty vastaa hinnaltaan keskim. semiä ja puhtaana FPSO:na ei noin kallista vehjettä ole mitään järkeä käyttää, kun tankkeri konvertion hinta on reilusti alle kolmannes tuosta. Tai järkeä ei ainakaan ole aluksen rakennuttajalla. FPSO-markkoilla on tällä hetkellä muutenkin varsin tiukkaa.

Yhtiön mukaan Drillerin arvioidut käyttökustannukset per päivä Brasiliassa ovat ~125 000, mikä n. 10% enemmän kuin esim. Diamondin DP-aluksilla, joten ainakaan se ei tässä suhteessa ole perinteisiö aluksia parempi. Kun dr on 460 000 dollaria niin tynnyrin operatiivinen kassavirta on kai 120 miljoonan tienoilla vuositasolla. Pytty maksaa itsensä takaisin kuuden vuoden sopimuksen aikana ja kaikkien kolmen poran olemassa olevat sopimukset tuloutuessaan(arvo $2.5 mrd) kattavat olemassa olevan reilun miljardin velan, jos alukset toimivat. Minä olen skeptinen sen suhteen kestääkö tuo kasassa ja minkä hintaista on sen ylläpito. Veikkaan että on kallimpaa kun perinteisen tolppa-lautan tai porauslaivan. Jos olettaa että himputin syvän veden(tämä on virallinen käännös ultra deep waterille) alusten dr pysyy 400 tuhannen dollarin tienoilla seuraavat 10 vuotta ja alukset toimivat ilman suurempia ongelmia(85% käyttöaste) Sevan näyttää todella halvalta, mutta koska olen skeptinen koko konseptin suhteen, minä en osta.

Yhtiöllä ei taida olla kasvollista suuromistajaa? Tiedätkö miksi?

Litiumista en tiedä juuri mitään ja tuokin on kaunistelua. SQM ja Nordic Mining ovat tutuhkoja, mutta NM siksi kun olen käynyt kirjaimellisesti kaikki Oslon yhtiöt lävitse(ainakin pinnallisesti) ja SQM potaskan kautta ei litiumin.