Tuesday, June 28, 2011

UDW DR:ät taas yli $500,000?

Morgan Stanley ser riggratene over 500.000 dollar dagen
Meglerhuset Morgan Stanley skriver i en oppdatering søndag at de har gjennomført møter med ledelsen i flere riggselskaper, deriblant Seadrill, hvor det er blitt uttrykt trygghet for at riggratene i ultradypvannsegmentet vil overstige 500.000 dollar per dag i andre halvår 2011...

Porauspamput siis meinaavat että tämän vuoden toisella puoliskolla saatetaan mennä taas yli $500k. Kuten alla oleva taulukko näyttää kovinkaan paljon kapasiteettia ei ole vapaana tämän vuoden puolella, mutta vuonna 2012 vapaita aluksia on rutkasti. Epäilen suuresti että mentäisiin yli tuon mainitun rajan.



Taulukko on DRYSin viime viikkoisen Analyst Dayn presentaatiosta. Tuossa presentaatiossa mainitaan että Brasilian vesillä sijaitsevan Tupi-kentän tuoreimman kaivon poraus kesti 156 päivää, joten yksi alus pystyy poraamaan noin 2.3 kaivo per vuosi. Koko kentän kehittäminen vaatii 200 kaivoa, joten pelkästään tuo kenttä voisi työllistää 13% maailman UDW-aluskapasiteetista(kenttä on toki poikkeuksellisen suuri). Noin $500k dr:llä pelkän porauksen kustannuksiksi tulee melkein $80 miljoonaa ja tuohon päälle tulevat tietysti tukialuksien ja muiden palveluiden kulut. Tupi talteensaatavan resurssin koooksi on arvioitu 5-8 miljardia tynnyriä, joten reservit per kaivo olisivat 25-40 miljoonaan tynnyriä. Isoja lukuja.

4 comments:

Anonymous said...

ei ainakaan pitkiä soppareita tuu yli 500k:LLA

tabasco said...

Oletko koskaan stadittanut sellaista (helposti muistettavaa) tikkeriä kuin boe? Potentiaalia näyttäisi olevan, koska Repsol on jo julkistanut lupaavia löytöjä. Maariskiähän tuossa kyllä on. Toisaalta firmalla saattaisi olla muitakin tukijalkoja.

Spicer said...

Jossain vaiheessa olen vilkaissut tätä, mutta Argentiinan vuoksi mielenkiinto lopahtanut. Olen melko skeptinen sen suhteen tulevatko tuottajat tienaamaan mitään Argentiinan tuotannolla. Sijoittamansa rahat saanevat takaisin kiitos kannustinjärjestelyiden, mutta hintakatot rajoittavat tuottoja melkoisesti. Oxyhan väitti myytyään Arg-toiminnot kiinalaisille että he eivät olleet tienannett toiminnoilla mitään vuosiin.
Mutta Argentiinan epätavanomaisista kuuluu kyllä paljon positiivista jutustelua. Pitää katsoa.

On muuten kohdemuodostelmalla nimi, jos epsanjani ei ole heikompaa kuin luulen.

Spicer said...

Päivätaksat eivät valitettavasti ole luotettavin tapa mitata sopimuksien tuottoja(mutta kai helppokäyttöisin ja paras käytössä olevista). Mitä kauempana ollaan huoltopalveluista sitä enemmän poraajakin joutuu maksamaan noista. Exploration-kaivojen poraamisessa taitaa maksullinen aikakin jäädä useimmiten alemmaksi kuin kehitysporaamisessa.

Statoilin Cat D-projekti näyttää päätyvän Statoilin itse maksettavaksi. Yhtiö on tarjonnut jopa 20 vuoden pituisia sopimuksia, mutta aluksien rakennuskustannukset näyttävät ylittävän aiemmat arviot selvästi ja yhtiö fantasioi tolkuttoman matalista päivätaksoista.

http://offshore.no/sak/13_grunner_til_at_Statoil_blir_riggeier