ATWOOD OCEANICS, INC., a Houston-based International Drilling Contractor (NYSE: ATW), announced today that the ATWOOD EAGLE (operated by our wholly-owned subsidiary Atwood Australian Waters Drilling Pty Ltd) has been awarded a six-month contract extension by Chevron Australia Pty Ltd pursuant to the existing contract. With this option exercised, the rig's current contract commitment will be extended until six months beyond the delivery of the ATWOOD OSPREY to Chevron Australia, which is anticipated to occur during the first quarter of calendar year 2011. The new dayrate for the ATWOOD EAGLE will be approximately $390,000 (subject to change due to currency exchange provisions in the contract).
Hyvä dr 5000-jalkaiselle parikymppiselle.
Contract for MÆRSK DELIVERER
Maersk Drilling has today signed a contract with the African Petroleum Corporation for a 2 well programme in the Gulf of Guinea for the ultra deepwater development semi-submersible, MÆRSK DELIVERER. The programme will commence in the second quarter of 2011 in direct continuation of another assignment in West Africa. The two wells are expected to have a combined duration of around 100 days.
Alus valmistunut keväällä eli on upouusi. Ensimmäinen sopimus oli kai jonkinlainen hätäratkaisu ja sen päivätaksa oli huhujen mukaan n. $390 000, mikä varsin huono noin kykenevälle alukselle. Tämän uuden taksa lienee n. 410-430 000 dollaria per päivä.
Tarjontaa ei-vaativaan ympäristön(benign environment) aluksista riittää, joten öljy-yhtiöillä ei ole nyt tarvetta sitoutua pitkiin sopimuksiin. Tilanne tulee pahentumaan ensi vuonna, kun markkinoille tulle pari kymmentä sopimuksetonta uutta alusta ja vanhojen aluksien sopimuksia päättyy. Sanotaanko että "mielenkiintoisin" tapaus on Dryships, jolle pitäisi valmistua ensi vuonna neljä porauslaivaa, joista yhdelläkään ei ole sopimusta sekä yhtiön toisen puoliuppoavan Eirik Rauden sopimus Tullowin kanssa päättyy ensi kesänä. Aika hassusti on yhtiö otsikoinut sivun, olisiko peräti itseironiaa?

UDW-aluksien dr:t menevät todennäköisesti selvästi alle $400 000 ensi vuonna, joten DRYS näyttäisi olevan liemessä, sillä yhtiö on maksanut porauslaivoista yli $800 miljoonaa kappale. Yhtiö näyttäisi saavan n. 6% korolla lainaa markkinoilta, mutta matalilla dr:llä ja korkeilla hankintahinnoilla ei osakkeenomistajille jää juuri mitään. Punaiselle Ekille (Raudelle) todennäköisesti löytyy sopimus Norjasta, sillä se on vaativan ympäristön alus.
Konsolidaatiota on edessä piakoin. Onhan sitä takanakin(SDRL-Scorpion, Rowan-Skeie, Noble-Frontier), mutta tulevien kauppojen arvo tulee todennäköisesti olemaan selvästi suurempi kuin alkuvuodesta tehtyjen.