Thursday, October 30, 2008

Seismic results

The former merger partners TGS-Nopec(Oslo:TGS) and Wavefield-Inseis(Oslo:WAVE) have released their respective Q3 results. The numbers below are from the period january-september.

Wavefield

Total revenues 262.746(MUSD)(+99%)

EBIT 77.855(MUSD)(+85%)

EBIT margin 30%

EPS $0,40 (+42%)

backlog 485(MUSD)(+183%)

TGS-Nopec

Total revenues 410.032(MUSD)(+44%)

EBIT 188.944(MUSD)(+41%)

EBIT margin 46%

EPS $0.53(-27.5%)

backlog 190(MUSD)(+59%)

The reports: TGS-N, Wavefield

4 comments:

Anonymous said...

Ohoi!

Minkälaisena, Spicer, näet offshorevarustamoiden tulevaisuuden? Huimaa uudisrakennusohjelmaa käydään läpi, viimeisiä sarjoja valmistuu 2010/2011 (mm. DOF, Siem, Rem Offshore)

Spot Market-ratet tällä hetkellä Pohjanmerellä huipussaan. Aikarahtauksia satelee aluksille paljon esim. Brasiliaan.

DOF julkisee kolmannen kvartaalin tuloksen kohtsillään. Onko syytä odottaa hyvää tulosta?

Tuossa vieressä kolme Maerskin alusta avustaa ruoppaajaa ja rigiä.

Terveiset Brasiliasta, keep up the good work!

FH

Spicer said...

Tukialuksia(PSV,AHTS) on tällä hetkellä markkinoilla yhteensä reilut 2000(luku sisältää hyvin vanhoja ja ei-kilpailukykyisiä aluksia), uusia rakenteilla 730, eli alusten määrä kasvaisi ~35%. Porausaluksia(jackup, semi, drillship, drill barge) on markkinoilla ~620 ja rakenteilla ~170,kasvua näiden valmistuessa ~27%. Noiden lisäksi töitä tuovat FPSO:t. Globaalin tukialuslaivaston hurjalta näyttävä kasvu näyttäisi olevan tasapainossa kysynnän kasvun kanssa. Ja jos kysyntä heikkenee pari sataa yli kaksi kymmentä vuotiasta alusta voidaan romuttaa ja näin sopeuttaa tarjontaa heikentyneeseen kysyntään. Offshore on perinteisesti ollut volatiili sektori, joka on noussut ja romahtanut öljyn hinnan mukana, mutta tällä kertaa tilanne on mielestäni toinen(kuuluisia viimeisiä sanoja). Jos tuoreita poraussopimuksia voi pitää jonkinlaisena indikaattorina niin öljy-yhtiöt ilmeisesti pitävät öljyn hinnan pudotusta tämän hetkiselle tasolle lyhyt aikaisena tai sitten riittävänä suurimpien investointien läpiviemiselle.

Tidewaterilta tuli alkuviikosta ihan kohtuulliset luvut. Yhtiön amerikkalaisten alusten day ratet nousivat 10% viime vuoteen verrattuna, kun muualla maailmalla operoivan laivaston taksat nousivat 23.7%. Tuon perusteella DOF:ilta pitäisi odottaa hyviä lukuja.

Sijoittamisessa oma fokus on poraajissa, joten tiedot tukialusvarustamoista ovat jonkin verran vajavaiset. Tukialus-sektorilla markkinoille tulokynnys taitaa olla selvästi matalampi kuin meriporauksessa(esim. uuden AHTS:n hinta n.20 milj., uusi jackup maksaa vähintään sen 100 milj. ja miehistöiltä edellytetään porauksessa selvästi erikoistuneempaa osaamista)

Sateiset terveiset Suomesta! Työn laatu on mitä on, mutta parempaan pyritään.

Ps. Olet töissä alalla?

Anonymous said...

Kiitos vastauksesta.

Kyllä, alalla ollaan. Norjalaisiin oli lähdettävä, kun tuntui, ettei sijoitettavaksi jäänyt mitään kotisuomen palkoista. Ei se vielä kyllä auttanut ole, mutta kun mätkyistä selvitään niin josko jotain saisi sivuun.

Ihan aloittelija olen sijoitusalalla. Ajattelen kuitenkin niin, että kun tämä meriala kiinnostaa niin voisi jotenkin käyttää hyväksi pieniä tiedon murusia sijoituksissa.

Alusten ylitarjonnasta offshoressa joskus luin artikkelin: uudet alukset jäävät Pohjanmerelle, vanhemmat siirretään kaukoitään ja Brasiliaan, vanhimpien viimein päätyen Afrikan rannikolle. Kovemmat kelit vaatii paremmat vehkeet-tyyliin. Nyt on kuitenkin Meksikonlahdelle ja kaukoitään matkannut myös suurempia uudisrakennuksia.

Kun aletaan porata syvemmältä, tarvitaan isompia ja vahvempia aluksia avustamaan rigejä ja kentille rakennettavia platformeja.

Miten kaasu? Onko sieltä mahdollisesti löydettävissä korvaava työtä aluksille, mikäli öljyn etsintä tai hyödyntäminen joskus hiipuu/loppuu? Tällä haen siis mahdollisuutta välttää alusten liikatarjontaa markkinoilla.

Solstadia itselle hankin snadisti. Olivat tuossa kovasti ostamassa Rem Offshoresta yli 50 prosenttia. Niin ei kuitenkaan käynyt, sillä Remin omistaja päätti myydä veljelleen osuuden (aseveli hintaan). Veljeksillä ei mene huonosti, toinen omistaa Olympic Shippingin.

Sekalainen teksti muuten minulta, pahoittelen. Yövahti ja pitkä reissu jo takana. Ei parane silti valittaa, säät suosii kyllä!

FH

Spicer said...

Kaasu vaatii selvästi erikoistuneemman (ja tietysti kalliimman)infran kuin öljy ja käsittääkseni kaasun kysyn-tarjonta tilanne on huomattavasti tasapainoisempi kuin öljyn tai ainakin kevyt öljyn(light sweet cruden).Epätavanomainen kaasu(hiilisauma ja liuskemuodostelmat) on alle kymmenessä vuodessa muuttanut Pohjois-Amerikan tarjonta tilannetta merkittävästi ja pistänyt useiden asiantuntijoiden kaasun vienti ennusteet uusiksi, joten itse en näe puhtaan offshore kaasun tuotannon työllistävän suuremmassa määrin palveluyrityksiä lähitulevaisuudessa. Toisaalta Brasiliahan taitaa vielä tällä hetkellä olla olla maakaasun nettotuoja, joten sieltä ainakin löytynee mm. Jupiter-kentän kautta jonkin verran kysynnän kasvua tuollakin saralla.

Muutama yritys(FlexLNG ja John Fredriksenin Golar) tekee tällä hetkellä pioneerityötä kaasun kelluvan nesteytyksen alalla, mutta mielestäni yhtiöt ovat useamman vuoden liian aikaisin liikkeellä, maakaasua löytyy tällä hetkellä maaltakin tarpeeksi.
Jos muistan oikein niin etelä-afrikkalaisella Sasolilla oli suunnitteilla kelluva maakaasujalostamo(maakaasusta dieseliä) Nigeriaan tai Angolaan, mutta tuo projekti ja pari muutakin meni jäihin jo vuosi tai pari sitten.

Asian sivusta: Erehdyin reilu vuosi sitten ostamaan norjalaista kaasulaivajaa BW Gasia 80 kruunun tienoilta, kiitos Norjan tonnistovero muutoksen osakkeiden arvo puolittui muutaman kuukauden kuluessa. Myin osakkeet pari kuukautta sitten ja kirjasin sijoitushistoriani suurimman realisoidun prosentiaalisen tappion, 49%(rahallinen tappio jäi kolme numeroiseksi luvuksi(euroissa)). Tämän päivän kurssi on 15 kruunua, joten huonomminkin olisi voinut käydä.