Monday, October 18, 2010

Seadrill on uusi Frontline

Seadrill tiedotti viime viikolla myyneensä West Larissan:
Hamilton, Bermuda, October 14, 2010 - Seadrill has entered into an agreement to sell the 1984 built jack-up drilling rig West Larissa to a buyer registered in Panama for a total consideration of US$55 million.

Seadrill expects to record a gain on sale of approximately US$26 million in the fourth quarter 2010. Closing of the agreement and transfer of ownership of the unit is scheduled to October/November 2010.


Tänään tuli tiedote kahden uuden jackupin tilauksesta ja optiosta neljään:
Hamilton, Bermuda, October 18, 2010 - Seadrill has entered into an agreement for the construction of two jack-up drilling rigs with Jurong Shipyard (JSPL) in Singapore. The new units are scheduled for delivery in the fourth quarter 2012 and first quarter 2013 respectively, and total project price is estimated at US$400 million, which include project management, drilling and handling tools, spares and capitalized interest.

In addition, Seadrill has option agreements for construction of further four (4) jack-up newbuildings with JSPL.

The two units, to be built at Jurong, represent the latest generation, high specification jack-up drilling rigs with greater capacities and capabilities than current conventional units. The units are based on the Friede & Goldman JU2000E design, and are suitable for operations world wide, including the southern North Sea. The units have the capability to operate in water depths up to 400 ft and drill to depths of 30,000ft and offer improved drilling efficiencies with off-line pipe handling, simultaneous operations support and increased accommodation capacity. These jack-up rigs will be the sixth and seventh rig orders that Seadrill has placed with JSPL, of which two are presently under construction.



Tuo tilattu malli JU2000E soveltuu eteläiselle Pohjanmerelle, mikä käytännössä tarkoittaa Hollannin ja Tanskan sektoreita sekä osaa Brittien sektorista. Noblella on käytössä kolme tuon tyypin alusta, joista kaksi on tällä hetkellä Pohjanmerellä Hollannin(Noble Hans Deul)n ja Brittien(Noble Scott Marks) sektoreilla ja yksi Saudi-Arabiassa(Noble Roger Lewis). Noblen JU2000E-mallin aluksien tämän hetken sopimuksien keskimääräinen dr on $156 000, mikä on selvästi ultra premiumien keskitason yläpuolella.

Veikkaisin että Seadrill laittaa myyntiin joitakin ultra premium jackuppejaan ja jos kauppoja syntyy niin sitten käytetään optioita uusien rakentamiseen. Frontiline harrasti tuollaista kaupantekoa ahkerasti vielä muutama vuosi sitten, kun tankkerimarkkinat olivat terveet.

JU200E:n ominaisuudet

6 comments:

Anonymous said...

Jossain vaiheessa tulee kysymys milloin alkaa keventämään Sdrl:ää.
Mittavammin ehkä +200 Nok puolella.
Uskon että hyvä ja kasvava osinko ja mahdolliset järjestelyt kantavat yli tuon 2:lla alkavan.
Oma kanta riippuu toimialan pitkän tähtäimen, mutta myös vaihtoehtoisten sijoitusten näkemyksestä. Osinkosalkussa Sdrl todennäköisesti kova luu pidempäänkin. Trading salkuissa olisi mielenkiintoista jos kehittyisi tilaisuus päästä vaihtamaan 200 Nokin Sdrl vaikka 130 Nokin Frontlineen (nyt 161).

Spicer said...

180-200 kruunua olen pitänyt "täytenä" hintana. Tähän on tullut kiinnittyä vähän liikaa ja pitäisi jo tuosta syystä pistää lihoiksi.

Tankkerit eivät näytä hirveän houkettelevalta juuri nyt. Halvan rahan vuoksi sektori ei tervehdy kuten aiemmin "oikeiden" syklien aikana ja Lähi-idän öljy kulkee suuressa määrin Aasiaan, joten kuljetusmatkat lyhynevät.

Anonymous said...

Hyvä pointti tuo että Lähi-idän öljy kulkee lyhyemmän matkan.
Tasapainottaa tulevaa Irak efektiä, Irak öljy, joka käsittääkseni pääosin pitää kuskata tankkereilla maailmalle.

Juuri nyt ja tuskin ihan lähitulevaisuudessakaan, tankkerisektori ei ole houkutteleva. Kaikkia hankaluuksia ei ole hinnoiteltu kursseihin.
Antaa kypsyä rauhassa.

Anonymous said...

Oisko Fredriksen päässyt Vantagen kanssa yhteisymmärrykseen.

Itse luotan Sdrl:n johtoon.
Jos kerta on vahva näkemys markkinasta/kysynnästä ja halpaa rahaa tarjolla, niin antaa palaa vaan.
Johdolla omaa rahaa pelissä.
Mielenkiintoista.

Spicer said...

Ehkä Vantage, ehkä jotain muuta. Pari alusta rakenteille Brasiliaan? Pacific Drillingin ja DRYSin porauslaiva? Joku telakoiden omistamista aluksista? Statoil aikooo järjestää tarjouskilpailunkautta pari uutta alusta Norjaan, tosin Statoilin vaatimukset aluksien suhteen(haluavat midwater floatereita) eivät välttämättä ole Seadrillin mieleen.

Dof on suunnitellut tytäryhtiönsä Norskan listaamista Brasiliaan, mutta he ovat lykänneet tuota edemmäksi. Tuo brasialialainen listaus näyttää ihan realistiselta vaihtoehdolta SDRLille.

Spicer said...

Norjassa näköjään huhuilevat että kohde olisikin Odfjell tai Odfjellin alus. Käsittääkseni Odfjell on keltaisessa nesteessä korviaan myöten jos oikeustapaus Deepsea Atlanticiin liittyen ratkeaa Statoilin eduksi. Ongelmia tulee myös Metrostarille, koska tuolloin Odfjell tuskin pystyy rahoittamaan oman osuutensa jäljellä olecista vastuista yhteisissä porauslaivoissa.