Wednesday, September 15, 2010

Kaksi uutta floater-sopimusta

Atwood Oceanics Announces Six-Month Contract Extension for the Atwood Eagle
ATWOOD OCEANICS, INC., a Houston-based International Drilling Contractor (NYSE: ATW), announced today that the ATWOOD EAGLE (operated by our wholly-owned subsidiary Atwood Australian Waters Drilling Pty Ltd) has been awarded a six-month contract extension by Chevron Australia Pty Ltd pursuant to the existing contract. With this option exercised, the rig's current contract commitment will be extended until six months beyond the delivery of the ATWOOD OSPREY to Chevron Australia, which is anticipated to occur during the first quarter of calendar year 2011. The new dayrate for the ATWOOD EAGLE will be approximately $390,000 (subject to change due to currency exchange provisions in the contract).


Hyvä dr 5000-jalkaiselle parikymppiselle.

Contract for MÆRSK DELIVERER

Maersk Drilling has today signed a contract with the African Petroleum Corporation for a 2 well programme in the Gulf of Guinea for the ultra deepwater development semi-submersible, MÆRSK DELIVERER. The programme will commence in the second quarter of 2011 in direct continuation of another assignment in West Africa. The two wells are expected to have a combined duration of around 100 days.

Alus valmistunut keväällä eli on upouusi. Ensimmäinen sopimus oli kai jonkinlainen hätäratkaisu ja sen päivätaksa oli huhujen mukaan n. $390 000, mikä varsin huono noin kykenevälle alukselle. Tämän uuden taksa lienee n. 410-430 000 dollaria per päivä.


Tarjontaa ei-vaativaan ympäristön(benign environment) aluksista riittää, joten öljy-yhtiöillä ei ole nyt tarvetta sitoutua pitkiin sopimuksiin. Tilanne tulee pahentumaan ensi vuonna, kun markkinoille tulle pari kymmentä sopimuksetonta uutta alusta ja vanhojen aluksien sopimuksia päättyy. Sanotaanko että "mielenkiintoisin" tapaus on Dryships, jolle pitäisi valmistua ensi vuonna neljä porauslaivaa, joista yhdelläkään ei ole sopimusta sekä yhtiön toisen puoliuppoavan Eirik Rauden sopimus Tullowin kanssa päättyy ensi kesänä. Aika hassusti on yhtiö otsikoinut sivun, olisiko peräti itseironiaa?



UDW-aluksien dr:t menevät todennäköisesti selvästi alle $400 000 ensi vuonna, joten DRYS näyttäisi olevan liemessä, sillä yhtiö on maksanut porauslaivoista yli $800 miljoonaa kappale. Yhtiö näyttäisi saavan n. 6% korolla lainaa markkinoilta, mutta matalilla dr:llä ja korkeilla hankintahinnoilla ei osakkeenomistajille jää juuri mitään. Punaiselle Ekille (Raudelle) todennäköisesti löytyy sopimus Norjasta, sillä se on vaativan ympäristön alus.

Konsolidaatiota on edessä piakoin. Onhan sitä takanakin(SDRL-Scorpion, Rowan-Skeie, Noble-Frontier), mutta tulevien kauppojen arvo tulee todennäköisesti olemaan selvästi suurempi kuin alkuvuodesta tehtyjen.

5 comments:

Anonymous said...

Seadrill on huhuillut paljonkin ostokohteista ja yhdistymisistä. Mikäs on spicerin mielipide yhtiöiden sekamelskaan?

Spicer said...

Hmm... sanotaanko että tästä kommentista käy selville omat ajatukset: http://oneup.blogit.kauppalehti.fi/blog/19973#83177

Rowanin tilanne on hieman epäselvä kun johdolta on tullut ristiriitaisia kommentteja. RDC voi olla ostettava tai ostaja. Tase on muistaakseni vahva tai ainakin oli ennen Skeie-ostosta. Yhtiölle todennäköisesti avautuu todella hyviä mahdollisuuksia hankkia syvänveden aluksia seuraavien 18 kk aikana, mutta muutkin rahakkaat yhtiöt kyttäävät noita tilaisuuksia. Konepaja segmentti Letourneau on kyllä rasite, josta yhtiö ei todenäköisesti tule pääsemään eroon erityisen suopein ehdoin.

Spicer said...

SDRL:n tj:ltä Thorkildseniltä tullut tänään kommentteja mahdollisiin hankintoihin:
http://www.upstreamonline.com/live/article229687.ece

Veikkaisin että yrittävät hankkia hars environment-kalustoa, sillä Pohjanmerellä ja siellä varsinkin Norjan sektorilla tarjonta ei ole kasvamassa merkittävästi. Vantage on se todennäköisin kohde, mutta en tiedä kuinka halukas SDRL on lisäämään omistamiensa jackupppien määrää.

NYSE-listauksen myötä SDRL:n saama huomio on kasvanut melkoisesti ja pelkästään viimeisen kuukauden sisällä kolme uutta amerikkalaista pankkiirilikettä on aloittanut yhtiön seurannan. Osakkeen kasvava likvideetti ja osingon tuoma vahvuus tekee siitä hyvän kaupanvastikkeen, ja tämähän on ollut SDRL:n tavoitteena.

Barclays esitti pari viikkoa sitten ajatuksen että SDRL perustaisi Brasialiaan uuden listatun yhtiön, johon siirrettäisiin siellä nyt työskentelevät yhtiön alukset ja SDRL voisi tuon yhtiön kautta ottaa osaa Petrobrasiin tuleviin porauskamppanjoihin, joissa edellytetään Brasiliassa rakennettuja aluksia.

Anonymous said...

Kappas, oli jäänyt ihan puun taakse tuo Barclaysin kommentti tuosta Brassi jutusta.

Spicer said...

Spekulaatiota vain. Luulisin. Spekuja on riittänyt viime aikoina.