Kolme uutta sopimusta, kaikki Petrobrasin kanssa:
UDW-semi Ocean Valor $450 000/ 3 vuotta
DW-semi Ocean Baroness $280 000/ 3 vuotta
DW-porauslaiva Ocean Clipper $305 000/5 vuotta
AP:n uutinen.
Valorin (PetroMENAn ex-Petrorig II) sopimus on linjassa Seadrillin Geminin sopimuksen kanssa, mutta Baronessin dr on selvästi alempana kuin aiemmat vastaavien aluksien. Aluksen edellinen sopimus oli Hess Corpin kanssa 360 000 päivätaksalla, tuo sopimus oli solmittu jo vuonna 2006. Baroness on muistaakseni ei-dp-semi joiden kysyntä on heikentynyt selvästi mm. GOMissa.
Tänä vuonna udw-kapasiteettia vapaana varsin vähän(Q2 yksi alus, Q3 kaksi alusta), mutta vuoden 2011 ensimmäisellä puolikkaalla vailla sopimusta on peräti 10 udw-alusta. Dr:t tulevat olemaan kovassa painessa tuolloin, mutta tuon jälkeen pitäisi helpottaa. Öljyn hinnan pudotus alle 60 dollariin seuraavan 16 kuukauden aikana tekisi todella pahaa jälkeä poramarkkinoilla.
Yhtään rakenteilla olevan udw-aluksen peruutusta ei tullut sitten Scorpion Offshoren purettua seminsä rakennussopimuksen. SCOREn semi-sopimus Petrobrasin kanssa on yhä voimassa ja ilmeisesti tuolle sopimukselle etsitään ostajaa. Dr tuossa on 500 000 dollaria, kesto kuusi vuotta alkaen 2012 kesäkuusta.
Alla Dryshipsiltä lainattu kuva globaalin udw-kaluston sopimustilanteesta.
5 comments:
Kiitos, äärettömän kiinnostavaa.
Paukkuja asetettu viimeisen 13 kk aikana suht. reippaasti udw "drillereihin". Lisäykset varmaan nyt tehty. Tähtäin ainakin 2-3 vuoden holdaus, riippuen juuri tuosta miltä "nurkan takana" alkaa näyttämään. Todennäköisintä kuitenkin että 2011 jälkeen kilpaillaan kovasti udw yksiköistä. Riippuu tietenkin miltä makrosuhdanteet/oljyhinta näyttää.
Oslon listalla mm. tuo Dockwise kiinnostuksen alla. Mietiskelen olisiko kohta tippunut ostohintoihin, tosin insiderit hieman keventäneet.
Saako udella onko Dock ollenkaan "tutkaruudullasi"?
Vuodelta 2009 taitaa mainintaa löytyäkin.
Omistatko myös Desiretä? Nehän on jo poraamassa ekaa welliä Falklandeille.
Jackup kysynnän paraneminen todennäköisesti johtaa selvään kuljetusten kysynnän paranemiseen. Muutama poraaja on valittanut kuljetuskapasiteetin rajallisuudesta. Uutisia uusista tankkeri konverroinneista tai purpose build puoliuppoavista kuljettajista ei ole näkynyt.
Doockwise oli seurantalistalla ja laitoinkin viime vuonna pari toimaria, mutta olen jostain syystä poistanut seurannasta. Varmaankin velka määrä syynä, mutta yhtiöhän taisi vahvistaa tasetta annilla viime vuoden lopulla.
Pitää katsoa hintaa.
En omista Desirea. Ajattelin katsoa ensimmäisen kaivon tuloksen. Jos tyhjä niin hinnasta poistuu löysät. Jos ei tyhjä niin oletan että ehdin raketin kyytiin ennen kuin saavuttaa lakipisteensä. Osa syynä omistamattomuuteen on välittäjä. Lontoon omistukset ovat hoituneet eq:n kautta, mutta suljin kv-kaupankäynnin pari kuukautta sitten eikä tuolla ole mitään muita omistuksia. Käyttöliittymä on p*!seestä ja pelkästä holdauksesta maksaminen vituttaa.
Jussi on ryhtynyt farmariksi osaan Desiren maata:
http://www.dn.no/energi/article1847331.ece
Tiesin kyllä että Fredriksenillä on öljy-trading yhtiö nimellä Arcadia, mutta en osannut aiemmin yhdistää sitä tuohon Desiren farm-iniin.
Joo tympiähän tuo on Nordnetin kauttaki ku pittää meklareille soitella noitte AIM-osakkeiden kanssa. 10000€:lla itse mukana Desireessä. Kuten presentaatiossakin sanottiin niin "maximum bang for your bucks" niin toivottavasti osuu öljyyn heti :)
Post a Comment